16.
Ölçü | Ses benzerlikleri | Söyleyiş tarzı | Nazım birimi | Tema | imgeler |
Aruz ölçüsü | -ın şevki yok redif -ar zengin kafiye | Lirik anlatım | Bent | Ayrılık acısı | Gül, bülbül, bağban,meh,ateşi seyyale, hezar-ı nağmekar |
42 sayfa
1.Divan şiirinde bireysel temalar işlenir, bu şiirde de bireysel bir tema olan ayrılık acısı işlenmiştir.
2. lirik anlatım. Üzüntülü bir hava hakim. Bunun için ses tonu düşürülmelidir.
3. Tanzimat Döneminde baskılardan dolayı bunalım yaşanmaktadır. Şair ve yazarlar siyasi hükümetten baskı gördükleri için sıkıntılıdırlar. Şiir de ise sevgilinin yokluğundan dolayı bir üzüntü ve matem havası hâkimdir. Şiir daha çok Tanzimat’ın ikinci döneminin şiir özelliklerini yansıtmaktadır.
17. şiirde tekrar edilen dizeler şiirdeki ses akışını sağlamaktadır. Her bendin sonunda tekrar edilmesiyle şiirdeki ahenk bütünlüğü sağlanmıştır.
18 etkinlik
.a. şiirin okunması
b. Evet, olur. Çünkü ilk başa getirilen mısra şiiri oluşturan bentler arasındaki bağlantıyı sağlıyor ve şiirin temasını vermektedir. Bu mısrayı ilk başa aldığınız zaman şiirin ahenginde bozulma olur.
4.Evet anlam bir dizede tamamlanmıştır. Dize sonlarındaki ses benzerlikleri ile sağlanmıştır.
5. Kaside ve gazel beyitler halinde yazılmıştır. Bu şiirin nazım birimi benttir.
6. Şair sevgilinin yokluğundan dolayı acı ve ıstırap içindedir. Etrafındaki hiçbir şey ona tat vermemektedir. Şevki yok ifadesi bunu işaret ediyor
7. bu şiirde siyasi ve sosyal olguları çağrıştıran söz ve söz grupları yoktur. Şiir bireysel bir konuyu işlemiştir.
19.etkinlik şiirin teması ayrılık acısı. günüm.z şirlerinde de ayrılık acısı işlenmekte fakat divan edebiyatındaki gibi kalıplaşmış ifadeler kullanılmamaktadır. Bu şiirde gül, bülbül, bağban, sümbül, çemen … gibi kalıplaşmış ifadeler kullanılmıştır.
8. divan edebiyatında şiirler nazım şekline göre ad alırdı. Gazel ise başlık gazel olurdu. Kaside ise başlık akside olurdu. Bu şiirde ise başlık temayı ifade eden redifden adını almıştır.
20. etkinlik.
Yok sözü daha çok olumsuz durumları ifade etmede kullanılır.
9. şevki yok,, neyleyim, hun-ı hasret,gönlüm harab,….değerlendirilemez. bireysel konu işlenmiş.
43 sayfa
10. şair duygularını açıkça ifade etmek yerine sembollerle anlatmış. Şiir yoruma açık . Sanat eserinin en önemli vasıflarından biri de yoruma açık olmasıdır.
11.Sanat sanat içindir görüşünü yansıtmaktadır
21.etkinlik
Şiir romantizm etkileri taşımaktadır. Ayrılık acısı romantizmin acıyı işleyen yönüyle uyuşmaktadır.
12.” Şevki Yok” adlı şiir divan edebiyatı geleneğinin özelliklerini yansıtıyor. Bireysel bir tema işlenmiş, beyit kullanılmış, aruz ölçüsü kullanılmış, kalıplaşmış ifadelere yer verilmiş. Bu yönüyle divan edebiyatını, bireysel bir tema işlemesi, dilin ağırlaşması,sosyal konulardan uzaklaşma yönüyle de Tanzimat edebiyatının ikinci dönemini yansıtmaktadır.
13. Şiir insan da hüzün ve acıyı çağrıştırıyor, üzüntü duyuyorsunuz.
14.Şair , sanat sanat içindir görüşüne bağlıdır.şiirlerinde bireysel temaları işlemiştir. Batılılaşmayı savunmaktadır. Muallim Naci ile eski- yeni tartışmasına girmiştir. Yeniyi savunur. Sosyal temalardan uzak durmuştur. Romantizm ve realizmin etkisinde kalmıştır. Araba Sevdası adlı romanı ilk realist roman örneğidir.
15. Bireysel konuları işlemesi yönüyle, dili süslü ve sanatlı olası yönüyle onun sanat sanat içindir görüşüne uygun bir şiirdir.
YORUMLAMA
1.Tanzimat şiirinde ahengi sağlayan unsurlar ölçü, kafiye,redif, kafiye örgüsü,asonas ve aliterasyonlardır. Bunları bu şiirde de görüyoruz.
22.etkinlik
a. gerçek hürriyet bireysel hürriyettir. Hürriyete de hükümetten beklemek yerine tahsil ve terbiyeyi artırarak ulaşılır.
b. gerçek hürriyet bireyin kendini yetiştirmesidir.
c. Şevki yok adlı şarkı bireysel temayı diğerleri sosyal temaları işlemektedir.
2. “Ne efsunkar imişsin ah ey didar-ı hürriyet
Esir-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esaretten” dizesi. Hürriyet ve esaret ifadeleri iki zıt düşünceyi anlatmaktadır.. Şair esaretten kurtulduğunu düşünürken hürriyetin esiri olmuştur.
3. günümüz Şiirlerinde divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmamaktadır. Bu şiir de ise divan edebiyatı nazım şekli olan gazel kullanılmıştır. Şiirin dil ve anlatımı süslüdür. Günümüz şiirleri daha sade bir dil kullanır.
4.Ziya Paşa gazel nazım şeklini kullanmış. Divan edebiyatı özelliklerini yansıtmaktadır. Divan edebiyatından farklı yanı ise temasıdır. Günümüz şiirlerinde beyit nazım birimi ve divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmamaktadır.
5. . günümüz Şiirlerinde divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmamaktadır. Bu şiir de ise divan edebiyatı nazım şekli olan şarkı kullanılmıştır. Şiirin dil ve anlatımı süslüdür. Günümüz şiirleri daha sade bir dil kullanır. Nazım birimi benttir.
6. Hürriyet kasidesi ve gazel sosyal temaları Şevki Yok adlı Şarkı ise bireysel temayı işlemiştir. Bu şiirlerden ilk ikisi Tanzimat edebiyatı birinci dönem şiir anlayışını üçüncüsü ise ikinci dönem şiir anlayışını yansıtmaktadır.
44. sayfa
23. etkinlik.
Karşılaştırma ölçütleri | Divan şiiri | Namık Kemal’in kasidesi | Ziya Paşa’nın gazeli | Şevki Yok | |
ölçü | Aruz ölçüsü | Aruz ölçüsü | Aruz ölçüsü | Aruz ölçüsü | |
Söyleyiş tarzı | Lirik | Epik, destansı | Epik, destansı | Lirik | |
Ses benzerlikleri | -maz mı rdif, -an tam kafiye | -ten redif, -et tam kafiye | -ler gördüm redif, -ane zengin kafiye | -ın şevki yok redif,-nin radif,-ar zengin kafiye,-ale zengin kafiye,-ab zengin k. | |
Şiir dili | Süslü, sanatlı | Süslü, sanatlı, | Süslü, sanatlı, | Süslü, sanatlı, | |
İmge ve çağrışımlar | Rind-işeyda, bimar, deva, derd, tabip | Şiri jiyan, ,bab- ı hükumet,felek, baht, kemendi can güdaz | Diyar-ı küfr, mülk-i İslam,belde kaşane,meyhane,meclis,meyhane-i dehr, daruşifa-i bab-ı Ali | Gül, bülbül, bağban, nağmekar,meh, çemen | |
Nazım birimi | beyit | beyit | beyit | bent | |
Tema | Aşk acısı | hürriyet | Memleketin hainle üzülme | Ayrılık acısı | |
Şiir anlayışı | Sanat sanat içindir | Sanat toplum içindir | Sanat toplum içindir | Sanat sanat içindir | |
Şiirin birimleri | |||||
Gerçeklik ve anlam | Hayali bir sevgili var. | Soyut bir kavram olan hürriyet işlenmiş | Batı ile doğu karşılaştırılmış, gerçek, var olan işlenmiş. | Soyut bir kavram olan ayrılık burada bahar ve acı ile somutlaştırılmış | |
Benzerlikler | Aruz ölçüsü kullanılmış, divan edebiyatı nazım birimi olan beyit ve bent kullanılmış, dil ve anlatım süslü sanatlı bir söyleyiş var. | ||||
Farklılıklar | Konu yönünden farklı, | ||||
Sayfa 45.
24. etkinlik
Tanzimat döneminde sosyal ve siyasi yapı şiirde de etkisini göstermiştir. Biçim olarak eskiye bağlı kalan Tanzimat sanatçıları konu ve tema olarak şiirde değişikliğe gitmişler. Şiirde kon u bütünlüğü esas alınmış. Sosyal ve siyasi temalar işlenmiştir.
7. soru.
Tanzimat döneminde Batıya yönelme vardır. Aydınlarımız batı ortay çıkan aydınlanma döneminden etkilenmiş,özellikle Fransız kültürü ile yetişen aydınlarımız ve sanatçılarımız batı düşüncesinin toplumumuzda yerleşmesinde öncülük etmişlerdir. Batıdan edebiyatımıza giren gazete, dergi, . eleştiri, makale gibi türlerle halk batı düşüncesine yönlendirilmiştir. Batıda kullanılan, hak, özgürlük, eşitlik, adalet, vatan sevgisi gibi temalar edebiyatımızda da işlenmeye başlamıştır.
DEĞERLENDİRME
1.D
2.E
3.D,Y,Y,D
4. Tanzimat şiirinde genellikle aruz ölçüsü kullanılır.
Tanzimat şiirleri gazel, kaside, mesnevi, murabba, şarkı gibi nazım şekilleriyle yazılmıştır.
Hak, eşitlik, adalet, hürriyet, vatan sevgisi gibi kavramlar ilk kez Tanzimat şiirinde kullanılmıştır.
Sayfa 46.
5. Namık Kemal----------------------------Tahrib-i Harabat
Abdulhak Hamid Tarhan-----------------Saahra
Recaizade Mahmut Ekrem---------------Pejmürde
Sami Paşazade Sezai----------------------Küçük şeyler
6. Tanzimat sanatçıları çıkardıkları gazete ve dergiler yoluyla halkı bilinçlendirme yoluna gitmişlerdir. Batıdan edebiyatımıza kazandırılan makale, deneme, eleştiri, roman, tiyatro gibi modern edebi türleri halkı bilinçlendirmede bir araç olarak görmüşlerdir.
7. hürriyet kavramı Allah’ın hediyesi, halkın koruyucusu,doğru yolun davetçisi benzetmeleriyle verilmiş.
allah razı olsun
YanıtlaSileyw hacı
YanıtlaSil