google-site-verification: google27861c25bb5e371d.html

Bu Blogda Ara

6 Kasım 2012 Salı

11. SINIF Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları2012-2013 (EVRENSEL İLETİŞİM YAY.)Coşku ve hayecanı Dile Getiren Metinler SAYFA 41-42-43-44-45-46

15.Şevki Yok adlı gazel insanda estetik zevk ve heyecan uyandırma yani sanat yapmak için yazılmıştır.

16.
Ölçü
Ses benzerlikleri
Söyleyiş tarzı
Nazım birimi
Tema
imgeler
Aruz ölçüsü
-ın şevki yok redif
-ar   zengin kafiye
Lirik anlatım
Bent
Ayrılık acısı
Gül, bülbül, bağban,meh,ateşi seyyale, hezar-ı nağmekar

42 sayfa
1.Divan şiirinde bireysel temalar işlenir, bu şiirde de bireysel bir tema olan ayrılık acısı işlenmiştir.
2. lirik anlatım. Üzüntülü bir hava hakim. Bunun için ses tonu düşürülmelidir.
3. Tanzimat Döneminde baskılardan dolayı bunalım yaşanmaktadır. Şair ve yazarlar siyasi hükümetten baskı gördükleri için sıkıntılıdırlar. Şiir de ise sevgilinin yokluğundan dolayı bir üzüntü ve matem havası hâkimdir. Şiir daha çok Tanzimat’ın ikinci döneminin şiir özelliklerini yansıtmaktadır.
17. şiirde tekrar edilen dizeler şiirdeki ses akışını sağlamaktadır. Her bendin sonunda tekrar edilmesiyle şiirdeki ahenk bütünlüğü sağlanmıştır.

18 etkinlik
  .a. şiirin okunması
    b. Evet, olur. Çünkü ilk başa getirilen mısra şiiri oluşturan bentler arasındaki bağlantıyı sağlıyor ve şiirin temasını vermektedir. Bu mısrayı ilk başa aldığınız zaman şiirin ahenginde bozulma olur.
4.Evet anlam bir dizede tamamlanmıştır. Dize sonlarındaki ses benzerlikleri ile sağlanmıştır.
5. Kaside ve gazel beyitler halinde yazılmıştır. Bu şiirin nazım birimi benttir.
6. Şair sevgilinin yokluğundan dolayı acı ve ıstırap içindedir. Etrafındaki hiçbir şey ona tat vermemektedir. Şevki yok ifadesi bunu işaret ediyor
7. bu şiirde siyasi ve sosyal olguları çağrıştıran söz ve söz grupları yoktur. Şiir bireysel bir konuyu işlemiştir.
19.etkinlik  şiirin teması ayrılık acısı. günüm.z şirlerinde de ayrılık acısı işlenmekte fakat divan edebiyatındaki gibi kalıplaşmış ifadeler kullanılmamaktadır. Bu şiirde gül, bülbül, bağban, sümbül, çemen … gibi kalıplaşmış ifadeler kullanılmıştır.
8. divan edebiyatında şiirler nazım şekline göre ad alırdı. Gazel ise başlık gazel olurdu. Kaside ise başlık akside olurdu.  Bu şiirde ise başlık temayı ifade eden redifden adını almıştır.
20. etkinlik.
Yok sözü daha çok olumsuz durumları ifade etmede kullanılır.
9. şevki yok,, neyleyim, hun-ı hasret,gönlüm harab,….değerlendirilemez. bireysel konu işlenmiş.
43 sayfa
10. şair duygularını açıkça ifade etmek yerine sembollerle anlatmış. Şiir yoruma açık . Sanat eserinin en önemli vasıflarından biri de yoruma açık olmasıdır.
11.Sanat sanat içindir görüşünü yansıtmaktadır
21.etkinlik
  Şiir  romantizm etkileri taşımaktadır. Ayrılık acısı romantizmin acıyı işleyen yönüyle uyuşmaktadır.
12.” Şevki Yok” adlı şiir divan edebiyatı geleneğinin özelliklerini yansıtıyor. Bireysel bir tema işlenmiş, beyit kullanılmış, aruz ölçüsü kullanılmış, kalıplaşmış ifadelere yer verilmiş. Bu yönüyle divan edebiyatını, bireysel bir tema işlemesi, dilin ağırlaşması,sosyal konulardan uzaklaşma yönüyle de Tanzimat edebiyatının ikinci dönemini yansıtmaktadır.
13. Şiir insan da hüzün ve acıyı çağrıştırıyor, üzüntü duyuyorsunuz.
14.Şair , sanat sanat içindir görüşüne bağlıdır.şiirlerinde bireysel temaları işlemiştir. Batılılaşmayı savunmaktadır. Muallim Naci ile eski- yeni tartışmasına girmiştir. Yeniyi savunur. Sosyal temalardan uzak durmuştur. Romantizm ve realizmin etkisinde kalmıştır. Araba Sevdası adlı romanı ilk realist roman örneğidir.
15. Bireysel konuları işlemesi yönüyle, dili süslü ve sanatlı olası yönüyle onun sanat sanat içindir görüşüne uygun bir şiirdir.


YORUMLAMA
1.Tanzimat şiirinde ahengi sağlayan unsurlar ölçü, kafiye,redif, kafiye örgüsü,asonas ve aliterasyonlardır. Bunları bu şiirde de görüyoruz.
22.etkinlik
a. gerçek hürriyet bireysel hürriyettir. Hürriyete de hükümetten beklemek yerine tahsil ve terbiyeyi artırarak ulaşılır.
b. gerçek hürriyet bireyin kendini yetiştirmesidir.
c. Şevki yok adlı şarkı bireysel temayı diğerleri sosyal temaları işlemektedir.
2. “Ne efsunkar imişsin ah ey didar-ı hürriyet
Esir-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esaretten” dizesi. Hürriyet ve esaret ifadeleri iki zıt düşünceyi anlatmaktadır.. Şair esaretten kurtulduğunu düşünürken hürriyetin esiri olmuştur.
3. günümüz Şiirlerinde divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmamaktadır. Bu şiir de ise divan edebiyatı nazım şekli olan gazel kullanılmıştır. Şiirin dil ve anlatımı süslüdür. Günümüz şiirleri daha sade bir dil kullanır.
4.Ziya Paşa gazel nazım şeklini kullanmış. Divan edebiyatı özelliklerini yansıtmaktadır. Divan edebiyatından farklı yanı ise temasıdır. Günümüz şiirlerinde beyit nazım birimi ve divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmamaktadır.
5. . günümüz Şiirlerinde divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmamaktadır. Bu şiir de ise divan edebiyatı nazım şekli olan şarkı kullanılmıştır. Şiirin dil ve anlatımı süslüdür. Günümüz şiirleri daha sade bir dil kullanır. Nazım birimi benttir.
6. Hürriyet kasidesi ve gazel sosyal temaları Şevki Yok adlı Şarkı ise bireysel temayı işlemiştir. Bu şiirlerden ilk ikisi Tanzimat edebiyatı birinci dönem şiir anlayışını  üçüncüsü ise ikinci dönem şiir anlayışını yansıtmaktadır.
44. sayfa
23. etkinlik.
Karşılaştırma ölçütleri
Divan şiiri
Namık Kemal’in kasidesi
Ziya Paşa’nın gazeli
Şevki Yok
ölçü
Aruz ölçüsü
Aruz ölçüsü
Aruz ölçüsü
Aruz ölçüsü
Söyleyiş tarzı
Lirik
Epik, destansı
Epik, destansı
Lirik
Ses benzerlikleri
-maz mı rdif, -an   tam kafiye
-ten redif, -et tam kafiye
-ler gördüm redif, -ane zengin kafiye
-ın şevki yok redif,-nin radif,-ar zengin kafiye,-ale zengin kafiye,-ab zengin k.

Şiir dili
Süslü, sanatlı
Süslü, sanatlı,
Süslü, sanatlı,
Süslü, sanatlı,
İmge ve çağrışımlar
Rind-işeyda, bimar, deva, derd, tabip
Şiri jiyan, ,bab- ı hükumet,felek, baht, kemendi can güdaz
Diyar-ı küfr, mülk-i İslam,belde kaşane,meyhane,meclis,meyhane-i dehr, daruşifa-i bab-ı Ali
Gül, bülbül, bağban, nağmekar,meh, çemen
Nazım birimi
beyit
beyit
beyit
bent
Tema
Aşk acısı
hürriyet
Memleketin hainle üzülme
Ayrılık acısı
Şiir anlayışı
Sanat sanat içindir
Sanat toplum içindir
Sanat toplum içindir
Sanat sanat içindir
Şiirin birimleri




Gerçeklik ve anlam
Hayali bir sevgili var.
Soyut bir kavram olan hürriyet işlenmiş
Batı ile doğu karşılaştırılmış, gerçek, var olan işlenmiş.
Soyut bir kavram olan ayrılık burada bahar ve acı ile somutlaştırılmış
Benzerlikler
Aruz  ölçüsü kullanılmış, divan edebiyatı  nazım birimi olan beyit ve bent kullanılmış, dil ve anlatım süslü sanatlı bir söyleyiş var.

Farklılıklar
Konu yönünden farklı,







Sayfa 45.
24. etkinlik
Tanzimat döneminde sosyal ve siyasi yapı şiirde de etkisini göstermiştir. Biçim olarak eskiye bağlı kalan Tanzimat sanatçıları konu ve tema olarak şiirde değişikliğe gitmişler. Şiirde kon u bütünlüğü esas alınmış. Sosyal ve siyasi temalar işlenmiştir.
7. soru.
Tanzimat döneminde Batıya yönelme vardır. Aydınlarımız batı ortay çıkan aydınlanma döneminden etkilenmiş,özellikle Fransız kültürü ile yetişen aydınlarımız ve sanatçılarımız batı düşüncesinin toplumumuzda yerleşmesinde öncülük etmişlerdir. Batıdan edebiyatımıza giren gazete, dergi, . eleştiri, makale gibi türlerle halk batı düşüncesine yönlendirilmiştir. Batıda kullanılan, hak, özgürlük, eşitlik, adalet, vatan sevgisi gibi temalar edebiyatımızda da işlenmeye başlamıştır.
 DEĞERLENDİRME
1.D
2.E
3.D,Y,Y,D
4. Tanzimat şiirinde genellikle aruz ölçüsü kullanılır.
Tanzimat şiirleri gazel, kaside, mesnevi, murabba, şarkı gibi nazım şekilleriyle yazılmıştır.
Hak, eşitlik, adalet, hürriyet, vatan sevgisi gibi kavramlar ilk kez Tanzimat şiirinde kullanılmıştır.
Sayfa 46.
5. Namık Kemal----------------------------Tahrib-i Harabat
  Abdulhak Hamid Tarhan-----------------Saahra
 Recaizade Mahmut Ekrem---------------Pejmürde
Sami Paşazade Sezai----------------------Küçük şeyler
6. Tanzimat sanatçıları çıkardıkları gazete ve dergiler yoluyla halkı bilinçlendirme yoluna gitmişlerdir. Batıdan edebiyatımıza kazandırılan makale, deneme, eleştiri, roman, tiyatro gibi modern edebi türleri halkı bilinçlendirmede bir araç olarak görmüşlerdir.
7. hürriyet kavramı Allah’ın hediyesi, halkın koruyucusu,doğru yolun davetçisi benzetmeleriyle verilmiş.

2 yorum: