1. Aşağıdaki cümlelerde ayraç içinde verilen açıklamalardan
hangisi verilen cümlelerin anlamına
uygun değildir?
A) Akşam olunca lambayı yakıyorduk. (içindeki
maddeyi tutuşturmak)
B) İkindiye doğru yağmur hızlandı. (etkisini
göstermek)
C) Zamanında yetişemezsek yandık. (büyük bir
zarara uğramak)
D) Dikenli teller ellerimizi yırtmıştı. (kanatacak kadar
çizmek)
E) Çocukları bu anlayışa uygun olarak yetiştirdiler.
(nitelik kazandırmak)
2. “Kadar” sözcüğü aşağıdaki cümlelerin hangisinde
“ölçüsünde, derecesinde” anlamıyla kullanılmıştır?
A) Ev buluncaya kadar yanında kalabileceğimi söyledi.
B) Otobüs gelinceye kadar kitabını okudu.
C) Fırtınayla başlayan yağmur sabaha kadar sürdü.
D) Onun da kendisi kadar çalıştığını kabul etti.
E) Arkadaşını kapıya kadar uğurladı.
3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir deyim, açıklamasıyla
birlikte verilmiştir?
A) Yolda çektirmediği sıkıntı kalmadı, herkesi geldiğine
pişman etti.
B) Bütün gününü kitaplar arasında geçirdi, kitaplığın
düzenlenmesine çok emek verdi.
C) Çocuğunu komşusuna emanet ettiği için gözü
arkada kalmadı.
D) Tam demir atacaklardı ki fırtına patladı.
E) Bu iş için çok para döktü, çok masraf etti.
4. Yazar vardır, keşfedilmeyi beklemez, daha ilk kitabında
okuyucuyla buluşur. Yazdığı, bir anda büyük
bir yankı yaratır. Bununla da kalmaz, kendi dilinin
sınırlarını aşar.
Bu parçada geçen “kendi dilinin sınırlarını aşmak”
sözüyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yapıtın biçim ve içerik yönünden yenilikler içermesi
B) Kitaba, beklenenden çok ilgi gösterilmesi
C) Yapıtın başka dillere çevrilerek okunması
D) Kitabın ilgi görüp görmeyeceğinin önceden kestirilebilmesi
E) Yazarın toplumun her kesiminde sevilerek okunması
5. (I) Günümüz insanı, yoğun geçen iş yaşamından,
kentin kalabalığından ya da stresten uzaklaşmak
için doğayla daha fazla baş başa kalma gereksinimi
duymaya başladı. (II) Çağımızdaki gelişmeler de
insanların daha bilinçli olmasını sağladı, bunun sonunda
doğaya gösterilen ilgi arttı. (III) Dolayısıyla
beslenme alışkanlıkları değişti. (IV) Artık birçok
evin mutfağında doğal besinler yer almaya başladı.
(V) Piyasada çeşit çeşit bitkilerden elde edilen
çayların çoğalması da doğal yollarla beslenmeye
önem verildiğinin bir göstergesidir.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde
amaç belirtilmiştir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
6. (I) Yaklaşık 30 yıl önce kimi köylerimizde, televizyonun
adı bilinirdi; ama nasıl bir şey olduğunu bilen
pek yoktu. (II) Bu nedenle de köylerimizde, ince ve
maharetli parmaklarıyla resim yaparcasına ilmik ilmik
halı dokuyan kızlarımızın radyoları hep açık olurdu.
(III) Radyodan dinledikleri şarkıların ezgileriyle yüreklerinde
sakladıkları yavuklularını anarlardı. (IV) İçlerinden
kim bilir kaçı, radyoya gönderdiği mektubun
okunduğunu duyabilmek için belki de haftalarca beklerdi.
(V) Her köydeki radyo, o köyün dışında da bir
dünyanın varolduğunu kanıtlarcasına, o köyden başka
dünyalara, başka yaşamlara, başka kültürlere açılan
geniş bir kapıydı.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde
radyonun işlevinden söz edilmektedir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
7. (I) Özellikle gelişmiş toplumlarda, yeme alışkanlığı
ve yaşam biçimindeki olumsuz değişmeler, şişman
insan sayısını hızla artırmıştır. (II) Örneğin ABD’de
yapılan bir çalışma, fazla yeme alışkanlığı yüzünden
bir öğünde alınan kalori miktarının iki katı arttığını ortaya
koymaktadır. (III) Yapılan istatistikler, bu ülkede
aşırı kilolu kişilerin tüm ülke nüfusunun 2/3’ünü oluşturduğunu
göstermektedir. (IV) Bilindiği gibi şişmanlık,
yağ dokusu oranının artışı sonucu ortaya çıkan
bir kilo fazlalığıdır. (V) Aşırı yağlanmanın da başta
kalp olmak üzere birçok hastalığa yol açtığı bilinmektedir.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde
neden belirtilmemiştir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
8. (I) Datça’da her an değişir denizin rengi. (II) Göz alabildiğine
uzanan bir mavilik, yer gök masmavi, dağlarsa
yemyeşil. (III) Deniz, dağların yeşiline dokunduruyor
dilini ustalıkla. (IV) Dünyanın hiçbir yerinde
maviyle yeşilin dansı bu kadar uyumlu, bu kadar güzel
değil. (V) Kimsede çıt yok, mavi sessizlikle kuşatılmışız
çepeçevre.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisiyle
ilgili açıklama yanlıştır?
A) I. cümlede, denizle ilgili bir özellik belirtilmiştir.
B) II. cümlede, denizin ve dağların rengiyle ilgili bir
aşırılıktan söz edilmiştir.
C) III. cümlede, denizle dağların iç içeliği vurgulanmak
istenmiştir.
D) IV. cümlede, denizle ilgili bir beğenme söz konusudur.
E) V. cümlede, denizin insanları nasıl coşturduğu
anlatılmıştır.
9. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde söz konusu işin
birkaç kez yapıldığı anlamı yoktur?
A) Bunu nasıl yapacağını bir kez de ben sana anlatayım.
B) Ben sana bunu nasıl yapacağını bir kez anlatayım.
C) Ben de sana bunu nasıl yapacağını bir kez anlatayım.
D) Bir kez de sana bunu nasıl yapacağını ben anlatayım.
E) Ben sana da bir kez bunu nasıl yapacağını anlatayım.
10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde eylemin, kimin
tarafından yapıldığı belli değildir?
A) Ellerini yıkamadan sofraya oturmaz.
B) İşlerini bitirmeden bürodan ayrılamazlar.
C) Defterleri, kılı kırk yararak inceler.
D) Her hafta sonu toplantı yapılır.
E) Bahar gelince erkenden kalkıp tarlaya gider.
11. Sakıp Sabancı Müzesi, 20. yüzyılınen büyük res-
I II
samlarından Pablo Picasso’nun 135 yapıtına ev sahipliği
yapacak. “Picasso İstanbul’da” başlıklı sergi,
III
24 Kasım-26 Mart tarihleri arasında sanat severlere
IV V
sunulacak.
Bu parçadaki numaralanmış sözlerden hangisinin
yazımı yanlıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
12. Safranbolu’nun köylerindeki bu evlerde zemin kat
mutfak (I) depo (II) ahır gibi bölümlerden oluşur.
Üst katlarda odalar bulunur. Ev sahibinin varsıllığı
(III) odaların işlevlerini farklılaştırır. Bu odalar baş
oda (IV) kitaplık (V) ekmek evi gibi adlarla anılır.
Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisine
getirilecek virgülün (,) işlevi ötekilerden farklıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
13. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin sonuna soru
işareti (?) getirilmelidir?
A) Bu konudaki kararı ne olacak, bilmiyorum
B) İşin sonu nereye varacak, hep birlikte göreceğiz
C) Beni gördü mü koşa koşa yanıma gelirdi
D) Bunları yapması için ona kim yetki vermişti
E) Seninle görüşmeyeli başımdan neler neler geçti
14. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu
vardır?
A) Oturdukları ev çok kaloriferli ve sıcaktı, onları
bunaltıyordu.
B) Günlüğünü okudukça geçmişi yeniden yaşıyor
gibi oluyordu.
C) Komşumuz kaç gündür evde yok, onu merak
ediyoruz.
D) Sabahları kuş sesleriyle uyanmak çok hoşuna
gitmiş.
E) Sokakta yürürken eskiden öğrencisi olan bir
gençle karşılaşmış.
15. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu
vardır?
A) Her gün sabahleyin, saat 8.30’da evden çıkar,
gazetesini alıp eve döner.
B) Dedem, yaz-kış açık gri renkli bir gömlek, lacivert
bir ceket giyerdi.
C) Bizimle uzun uzun söyleşir, bize masallar, fıkralar
anlatır.
D) Çocukken ulusal bayramlarda eline bir kâğıt
bayrak alır, geçit törenine katılırmış.
E) Onun nasıl geçindiğini, kimlerin baktığını bilen
yoktu.
16. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu
vardır?
A) Konuyu daha açık bir biçimde anlatmanın yolunu
aramaya koyuldum.
B) Kanımca bu konunun artık ele alınma zamanının
geldiğini sanıyorum.
C) Yaşamın içinde var olan ya da düşlenen her şeyin
yazılarıma konu olabileceğini biliyorum.
D) Aynı konuyu çağlar boyunca nice değişik sanatçılar
işleyegelmiştir.
E) Binlerce yıl önce bir ozanın işlediği konu, binlerce
yıl sonra bir başka ozan tarafından da işlenmiştir.
17. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu
vardır?
A) Üç saat süre boyunca ders çalışmış, artık çok
yorulmuş.
B) En sevdiği şarkı çalınınca radyonun sesini açtı.
C) Sonbahar gelince ağaçlar bütün yapraklarını
döker.
D) Bu yaz, tatil için nereye gideceğine henüz karar
vermemiş.
E) Cüzdanında hiç para kalmadığını fark edince
telaşlandı.
18. Batı Akdeniz’de, sakin bir tatil yapmak isteyip kafa-
I II III
sını dinlemek isteyen, doğayı sevenherkese bu
IV V
sahil kasabasını öneririm.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunu gidermek için
numaralanmış sözlerden hangisi atılmalıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
19. İlk yerleşimin MÖ 5500 yılında başladığı sanılan
I
Orta Karadeniz Bölgesi’ndeki bu kent, sanki
geçmiş yıllardan birçok anıyı özenle saklamış gibi.
II III IV V
Bu cümledeki numaralanmış sözlerden hangisi
atılırsa cümlenin anlamında daralma olmaz?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
20. Memduh Şevket Esendal, öykülerinin temel özelliğini
I
şöyle açıklar: “İnsanı ve özellikle kendimi incelemek-
II
ten çok hoşlanırım. Ben yazılarımın hepsinde karma-
III IV
şık insan yapısını incelerim. Doğayı işlediğim yazım
herhalde hiç yoktur.”
V
Bu parçadaki numaralanmış sözcüklerden hangisi
atılırsa anlatımda daralma ya da değişme
olmaz?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
21. “-----“ atasözünün anne ve babaları uyaran bir yönü
de var. Çocuklarını olumsuz yönde sürekli eleştiren,
onların duygu ve düşüncelerini dilediği gibi ifade etmesini
engelleyen anne babalar, çekingen, içine kapanık,
alıngan bireyler yetiştirirler. Bu da çocukların
ilerde dengeli bireyler olmasını engeller.
Bu parçada boş bırakılan yere, düşüncenin akışına
göre getirilebilecek uygun atasözü aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Çocuğa iş buyuran arkasından kendi gider.
B) Ne ekersen onu biçersin.
C) Akıl yaşta değil baştadır.
D) İnsan yedisinde neyse yetmişinde de odur.
E) Ağlamayan çocuğa meme vermezler.
22. Halk sanatlarını, örneğin bir kilimi, bir İznik çinisini, bir
Orta Anadolu bakır işini, bir tahta oymayı, kızılcık dalından
örülmüş bir sepeti her zaman sevdim. Onları
hiçbir zaman Batılı ustaların ünlü yapıtlarından farklı
görmedim. Yerel nakışları ve çok sevdiğim Anadolu
motiflerini yeni bir düzenlemeyle resimlerime aktardım.
----: Sevincim, resme başladığım anda bu ana
kaynaklara elimi uzatmış olmamdan geliyor. Üzüntüm
de bu güzel, cömert kaynaktan dilediğim kadar yararlanmamış
olmamdan doğuyor.
Bu parçada boş bırakılan yere, düşüncenin akışına
göre aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Her sanatçının yaşamında onu mutlu eden ve
güdüleyen durumlar elbette vardır
B) İçimde, halk kültürünün ürünlerini yapıtlarımda
yansıtma isteği vardı
C) Türk süsleme ve Anadolu halk sanatlarından
yola çıkarak geometrik, yarı soyut bir anlayışa
yöneldim
D) Meslek yaşamım boyunca beni sevindiren ve
üzen iki nokta var
E) Anadolu’nun resim üzerindeki bereketliliğini keşfedince
var gücümle çalışıyor, yeni şeyler üretiyordum
23. Yaratıcılık kavramı çoğu zaman zekâ kavramıyla karıştırılır.
Zeki insan, çok kavram bilen ve bunlar arasındaki
ilişkileri çabuk fark eden, belleği güçlü olan
ve benzer pek çok özelliği taşıyan kişidir. Bütün bunları
özgün bir biçimde kullanan kişi ise yaratıcıdır. Bu
nedenle çoğu yaratıcı insanın zeki olduğu ancak her
zeki insanın yaratıcı olmadığı söylenir.
Bu parçada zekâ ve yaratıcılıkla ilgili olarak anlatılmak
istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Birbirinden farklı nitelikler taşıdığı
B) Geliştirmek için neler yapmak gerektiği
C) İkisinin birlikte değerlendirilebileceği
D) Zamanla gelişip olgunlaştığı
E) Ölçülebilmelerinin zor olduğu
24. Genetik biliminin temeli, Gregor Mendel’in bezelyelerle
yaptığı araştırmalara dayanır. Mendel, 1865
yılında bulgularını açıkladığında ona kimse inanmadı.
Daha sonra yapılan araştırmalarla Mendel’in bulduğu
sonuçlar doğrulanınca genetik biliminin temelleri
sayılacak bilgiler yaygın olarak kabul gördü. Genetik
bilginin, DNA moleküllerinde saklı olduğu ise
ancak 1944’te anlaşılabildi.
Bu parçaya göre genetik bilimiyle ilgili olarak
vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Birçok bilim adamının katkısının bulunduğu
B) İnsanlık için nasıl bir anlam taşıdığı
C) Hangi çalışmalar sonucunda bilim olarak kabul
edildiği
D) Ne gibi engellerle savaşılması gerektiği
E) Yeni araştırmalarla desteklenmesine gerek duyulduğu
25. Bir yazarın yalnızca kitaplarını değil, yayımlamayı düşünmeden
yazdığı mektuplarını, günlüklerini okumak
bile, yazar ve onun dünya görüşü hakkında çok yönlü
fikirler verir. Böylece okur ----.
Bu cümlede boş bırakılan yere düşüncenin akışına
göre aşağıdakilerden hangisi getirilemez?
A) salt yazarın göstermek istediği yüzünü değil, ötekisini
de görebilme olanağı bulur
B) yazma süreci boyunca yazarın, kendisiyle hesaplaşmalarına
da tanıklık eder
C) bu tür yazılarla, yazarın farklı dönemlerine ilişkin
değişme ve gelişmeleri görebilir.
D) yazarın bu tür bir yola başvurmasının nedenlerini
kestirmeye çalışır
E) yazarla ilgili ayrıntılardan yola çıkarak bazı genellemeler
yapabilir
26. Okuma alışkanlığı, evde, aile içinde başlar. Özellikle
anne ve babalar bu sorumluluğun bilincinde olmalıdır.
Evde verilen okuma alışkanlığı, okul sürecinde öğretmenler
tarafından pekiştirilir. Böylece çocuk, giderek
okuma sevgisi, zevki ve alışkanlığı kazanmış olur. Bu
konuma gelen insan, kitap okumayı, beslenmek, soluk
almak gibi olmazsa olmaz diye düşündüğü bir
etkinlik olarak görür.
Bu parçada kitap okuma alışkanlığıyla ilgili olarak
aşağıdakilerin hangisine değinilmemiştir?
A) Yaşamın vazgeçilmezleri arasında yer aldığına
B) Büyüklerin doğru seçimlerle çocuklarına örnek
olduğuna
C) İnsan yaşamında önemli bir yeri olduğuna
D) Yakın çevrenin etkisiyle başladığına
E) Öğrenim sırasında gelişme olanağı bulduğuna
27. Bugün, gençlerimizin büyük çoğunluğunun verimli
ders çalışamadığını, hatta verimli çalışmanın ne
olduğunu bilmediğini üzülerek gözlüyoruz. Ayrıca pek
çok anne ve babanın, ilköğretimin birinci sınıfından
itibaren çocukla birlikte oturup ders çalıştığına da
tanık oluyoruz. Oysa yetişkinlerden beklenen böyle
davranmak değil, çocuğun ders çalışırken ne gibi
güçlüklerle karşılaştığını belirlemek ve bu güçlükleri
giderici önlemler almak olmalıdır.
Bu parçada anlatılanlarla ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Ders çalışırken çocukların temel gereksinimlerini
göz önünde bulundurmak gerektiği
B) Ailelerin, ders çalışma konusunda çocuklara nasıl
yardımcı olması gerektiği
C) Kimi çocuklarda, aileleriyle birlikte ders çalışma
alışkanlığı olduğu
D) Ders çalışırken sürekli çocuğun yanında olup
ona yardım etmenin yanlış bir davranış olduğu
E) Gençlerin, ders çalışmada en iyi öğrenme yolunun
ne olduğunu bilmediği
28. Sağlık Bakanlığı’nca yaptırılan bir araştırmaya göre
Türkiye’de 12-13 yaşlarındaki her 100 çocuktan
84’ünün dişlerinde çürük vardır. 30-34 yaş grubundaysa
100 kişiden 3’ünün dişlerinde çürük yoktur.
Çürüksüz diş oranı 6 yaş grubunda yüzde 17’dir. Öte
yandan 12 yaş grubunun yüzde 50’sinde, 25-29 yaş
grubunun yüzde 90’ında diş eti hastalığı vardır.
Bu parçadan söz konusu araştırmayla ilgili olarak
aşağıdaki sonuçların hangisi çıkarılamaz?
A) 12-13 yaş grubundakilerin çoğunluğunda diş
çürükleri vardır.
B) 30-34 yaş grubunda diş çürükleri oranı, çocuklarınkinden
fazladır.
C) 6 yaş grubunda yüzde 80’lere yaklaşan oranda
diş çürüğü görülmektedir.
D) 25-29 yaş grubunda 10 kişiden 9’unda diş eti
hastalığına rastlanılmaktadır.
E) 12 yaş grubunda görülen diş eti hastalığı gittikçe
artmaktadır.
29. Futbolun geçmişi konusunda ortak bir görüş yoktur.
Kimi araştırmacılar günümüzden binlerce yıl önce
Asya’da, Latin Amerika’da hatta Afrika’da futbola
benzeyen bazı toplumsal etkinliklerin varlığından
söz etmektedirler. Ancak iyi bilinmelidir ki futbol adı
verilen oyunun anavatanı İngiltere’dir ve bu oyun belirli
ilkelere göre oynanır.
Bu parçada futbolla ilgili olarak aşağıdaki yargılardan
hangisine değinilmemiştir?
A) Tarihçesiyle ilgili sağlıklı bilgi yoktur.
B) Tarihi çok eskilere dayanmaktadır.
C) Kimi kıtalarda benzerlerine rastlanmıştır.
D) En çok İngiltere’de oynanmaktadır.
E) Uyulması gerekli kuralları vardır.
30. Bu sergiyle İstanbul’un, Avrupa’nın önde gelen uluslararası
sanatla buluşma noktalarından biri haline
getirilmesi planlanıyor. Sergi, Lütfi Kırdar Kongre ve
Sergi Sarayı’nda, sanata ilgi duyan yerli ve yabancı
binlerce kişiye kapılarını açacak. Bu etkinliğe 13’ü
yabancı 75 galeri katılacak. Burada 230 sanatçının
yaklaşık iki bin yapıtı sergilenecek. Abidin Dino, Bedri
Rahmi Eyüboğlu, Adnan Çoker, Mahir Güven, yapıtları
sergilenecek sanatçılardan yalnızca birkaçı. Bu
yıl dördüncüsü düzenlenen ve elli bin kişinin ziyaret
etmesi beklenen bu sergide; resim, heykel, sanat
eleştirmenliği, poster ve bilboard tasarımı alanlarında
yarışmalar da yapılacak.
Bu parçada sözü edilen sergiyle ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisine değinilmemiştir?
A) Hangi sanatçıların yapıtlarına yer verileceğine
B) Düzenlenecek etkinliklere
C) Hangi tarihler arasında ziyaret edilebileceğine
D) Düzenleniş amacına
E) Gezmesi beklenen kişi__
1. E
2. D
3. E
4. C
5. A
6. E
7. C
8. E
9. B
10. D
11. E
12. C
13. D
14. A
15. E
16. B
17. A
18. C
19. E
20. D
21. B
22. D
23. A
24. C
25. D
26. B
27. A
28. E
29. D
30. C
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder