google-site-verification: google27861c25bb5e371d.html

Bu Blogda Ara

20 Eylül 2011 Salı

11.Sınıf Türk Edebiyatı 2. Dönem 2. Yazılı Soruları Klasik

.
Seyfi Baba
 Geçen akşam eve geldim. Dediler:
-Seyfi Baba
     Hastalanmış, yatıyormuş.
                 -Nesi varmış acaba?
-Bilmeyiz, oğlu haber verdi geçerken bu sabah.
-Keşki ben evde olaydım... Esef ettim, vah vah!
Bir fener yok mu, verin... Nerde sopam? Kız çabuk ol...
Gecikirsem kalırım beklemeyin... Zîrâ yol
Hem uzun, hem de bataktır...
                                    -Daha a'lâ, kalınız:
Teyzeniz geldi, bu akşam, değiliz biz yalınız.
                    ……………………………………….
Vatan

Bir ülke ki camiinde Türkçe ezan okunur,
Köylü anlar manasını namazdaki duanın.
Bir ülke ki mektebinde Türkçe Kur'an okunur.
Küçük büyük herkes bilir buyruğunu Hüda'nın.
Ey Türkoğlu, işte senin orasıdır vatanın!



Bir Günün Sonunda Arzu
Yorgun gözümün halkalarından
Güller gibi fecr oldu nümayan,(görünen)
Güller gibi ... sonsuz, iri güller
Güller ki kamıştan daha nalan,(ince)
Gün doğdu yazık arkalarında!

Altın kulelerden yine kuşlar,
Tekrarını ömrün eder  i'lan,
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam,
Alemlerimizden sefer eyler? ..



1-Yukarıdaki şiirler milli edebiyat döneminde hangi şiir gruplarına örnektir, gerekçeleriyle yazınız. (12P.)

Seyfi Baba

1.       Şiir manzum hikaye:bir olay anlatılmaktadır.4

Vatan

1.       Şiir milliyetçi şiir:milli duygular işlenmiştir.4

Bir Günün Sonunda Arzu

1.       Şiir öz şiir:sanatlısüslü ve imgeli anlatımı vardır.4


2-Üç şiiri de tema ve bireysellik açısından karşılaştırınız.(10P.

1.şiir ve 2.şiir toplumsal3p 3.şiir ise bireyseldir.4p

2a- Yukarıdaki şiirler Ziya GÖKALP, Ahmet HAŞİM ve Mehmet Akif ERSOY’a aittir. Hangi şiir hangi sanatçının olabilir? Eşleştiriniz. (6 puan)
Seyfi Baba Mehmet Akif Ersoy,2p Vatan Ziya Gökalp,2p Bir Günün Sonunda Arzu Ahmet Haşim’e aittir.2p

3-“Bir Günün Sonunda Arzu” adlı şiiri şekil yönünden inceleyiniz.(10 P.)
Nazım birimi:beşli ve dörtlü bent2
Ölçü:aruz2
k.örgüsü:serbest2
konu:bir gün sonu nun uyandırdığı duygular2
n.şekli:serbest düzenli şiir2
3-Aşağıdaki boş bırakılan yerleri uygun biçimde tamamlayınız. ( 12 P.)
a)Ahmet Haşim’in gezi yazısı türündeki eseri …Frankfurt Seyahatnamesi…1………….……..…..……………….fıkra ve sohbet türündeki eserleri de      Bize Göre…1……..…Gurabahane-i Laklakan…1………, …………….……………....….adıyla yayınlanmıştır.
b)Ömer Seyfettin’in  Selanik’te çıkan              genç kalemler…1……..………..……..    dergisinde yayınladığı                             yeni lisan…1…………….……adlı yazısı milli edebiyatın başlangıcı sayılır.
c) Milli edebiyat döneminde eserleri bulunan Ahmet Haşim batı edebiyatından sembolizm…1……..….…..………akımının Yahya Kemal ise …parnasizm…1………..…..…….akımının tesiri altında kalmıştır.
d)M. Emin Yurdakul’un “Ben bir Türk’üm dinim cinsim uludur” dizesiyle başlayan cenge giderken…1……..……………….. adlı  şiirine ilk defa…genç kalemler…1……………………… dergisinde yayınlanmış.
e)Milli Edebiyat Döneminde “İslamlaşmak” fikrini savunan dergiler …sebilür reşad…1…sırat-ı müstakim………..……………, ………….……… iken “Türkleşmek” fikrinin propagandacısı….Türk yurdu1 ve türk ocağı., genç kalemler.…1……………………….dergileridir.

5-Öz Şiir anlayışına bu ismin verilmesinin nedeni nedir, yazınız.10p
Öz Şiir anlayışında amaç sadece şiir yazmaktır .toplumsal amaçlar yoktur mesaj vermek amacı da taşımaz.İşte bu yüzden  estetik değeri olan şiir demek olan öz veya saf şiir olarak adlandırılmıştır.
6- Milli Edebiyat Şiiri ile Fecr-i Ati şiirini  tabloya göre karşılaştırınız.16p


Ses ve Ahenk
Tema
Dil ve Anlatım
Yapı
Fecr-i Ati Şiiri

Aruz ölçüsü ve sanatlı söyleyiş2
Bireysel konular ele alınmış2
Ağır, sanatlı söyleyiş hakim 2
Divan şiiri nazım biçimi ve birimi2
Milli Edebiyat Şiiri

Hece Ölçüsü ve Halk söyleyişleri2
Toplumsal konular ve milliyetçilik düşüncesi2
Sade ve anlaşılır bir dil2
Halk şiiri ve Batı Edebiyatı örnek alınır.2
7) - Aşağıdaki şiirde  “sizler” ve “ben” diye bahsedilenler kimlerdir ,neden yazınız? (10p)
— Sen kalpsizsin; hani senin gençliğinin hayatı?
— Aşklarım mı? Bir nefeste solabilen bu şeyler,
Bir yanardağ ateşiyle kömür gibi karardı;
Şimdi ise yerlerinde bir sıtmalı yel eser.
Evet, benim her şi’rimde yılan dişli diken var;
Sizler gidin bal verecek yeni açmış gül bulun.
Belki benim acı sesim kulakları tırmalar;
Sizler gidin, genç kızların türküsüyle şen olun.
Sen diye bahsedilen batıyı taklit eden şair ve yazarlar fecr-i ati ve servet-i fünuncularçünkü bireyseldir5p ben ise milli edebiyat anlayışını savunan ve temsil eden yazarlardır çünkü milli ve toplumsal bir anlayışa sahiptir.5p
8- Milli edebiyat dönemi şiirimizle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? (4 P)
A) Aruz terk edilmiş, şiirler hece ölçüsüyle ve yalın bir dille yazılmıştır.
B) Halk edebiyatının biçim ve anlatım özelliklerinden yararlanılmıştır.
C) Bütün şiirlerde ulusal nazım birimimiz olan dörtlük kullanılmıştır.
D) Şiirlerde daha çok, yerli yaşam ve Anadolu gerçeği ele alınmıştır.
E) Dönemin şiirlerinde genel olarak yaşama duygusal ve romantik bir bakış egemendir.
9- Aşağıdaki iki öğretici metnin yazılış amaçları nelerdir? (10 puan)
     a)Bulduğunuz ana düşünceleri dönemin tarihi, sosyal ve siyasi şartları açısından değerlendiriniz.(10 p)
               1.METİN
….. Bugün için çağdaşlaşmak demek, zırhlılar, otomobiller, uçaklar yapıp kullanabilmek demektir. Çağdaşlaşmak, yaşama biçimleriyle Avrupalılara benzemek demek değildir. Ne zaman, bilgi ve yapılmış malların alımı için Avrupalılara gereksinim duymadığımızı görürsek, o zaman çağdaşlaştığımızı anlarız. (Ziya GÖKALP)
2.METİN:
….Her şeyden önce şunu itiraf edelim ki, şiirde mana(anlam)dan ne kastedildiğini bilmiyoruz. “Fikir” dedikleri bayağı düşünceler yığını mı, hikaye mi, mazmun mu ve “vuzuh”(açıklık) bunların adi idrake (anlama kabiliyeti) göre anlaşılması mı demektir? Şiir için bunları elzem addedenler (gerekli sayanlar) şiiri, tarih,felsefe, nutuk ve belagat (güzel ve yerinde söz söyleme) gibi bir sürü söz sanatları ile karıştıranlar ve onu asıl çehre ve alaiminde (izlerinde) seçip tanımayanlardır.  (Ahmet HAŞİM)
1.metin toplumsal bir amaça sahipken5P 2.metin sanatsal bir amaç taşımaktadır5p.2.metin fecr-i atiye ait olduğu için o dönemin batıcı, bireysel anlayışını taşımaktadır.5P1. metin ise milli edebiyat anlayışının ürünü olup çökmekte olan devletin çöküş ve gerileyişini engellemek için aranan çareler hakkında toplumu bilinçlendirmek ve yönlendirmeyi amaçlayan bir metindir.5p





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder