1.Eski kavramı yaşanmış olan kültürü yeni kavramı ise getirilmek istenen kültürü ifade eder.
2. dergilerin belirli alan adlarının olması ilgi alanlarından kaynaklanmaktadır. Bir dergi her şeyden bahsederse bir özelliği kalmaz. Bu yüzden kendi alanlarıyla ilgili yayın yaparlar.
1.Metin
SERVET- İ FÜNUN EDEBİYATI
ETKİNLİK 1.
a. SERVET-İ FÜNUN: fenlerin (serveti) zenginliği anlamına gelmektedir. Bu dergi, daha önce bir tıp dergisidir. Fakat Recai zade Mahmut Ekrem’in girişimiyle edebi bir dergi olur. Adı değiştirilmez.
b. Çünkü edebiyatta yenilik getirmiştir. Batıdan yeni türler alınmış şiire batı kaynaklı yeni türler dahil edilmiştir. Bu dönemin edebiyatçıları edebiyatımıza yenilik getirmeyi vadetmişler. Tanzimat edebiyatının yenileşmeyi başaramadığını savunmuşlar.
c. Batı kültürü ve edebiyatını örnek almışlardır. Özellikle İtalyan edebiyatından ve Fransız edebiyatından etkilenmişler.
2. Etkinlik.
Eskiyi savunanlar……………………>Muallim Naci
Yeniyi savunanlar…………………..>Hacı İbrahim Efendi
1. Servet-i Fünun sanatçıları siyasi baskı altında oldukları için kendi hayatlarını yaşayamamışlar bu yüzden Hüseyin Cahit’e göre başarılı değiller.
2. Servet-i Fünun edebiyatçıları en çok bireysel temaları işlemişler. Kendi iç çatışmaları, karamsarlık, uzak yerlere özlem temaları önemli bir yer tutar.
3. Etkinlik
Servet-i fünun edebiyatçılarının Batılı bir yaşam tarzları var. Dar bir alanda siyasetten uzak baskı altında yaşamışlar.
4.etkinlik
KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
|
TANZİMAT EDEBİYATI SANATÇILARI
|
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI SANATÇILARI
|
ESERLERDE ELE ALINAN TEMALAR
|
Toplumsal temalar: batılılaşma, hak , eşitlik, özgürlük…
|
Bireysel temalar: uzak yerlere özlem, aşk, kadın
|
KULLANILAN DİL
|
Sade bir dil kullanılmaya çalışılmış.
|
Ağır, süslü ve sanatlı bir dil kullanılmış.
|
SNAT ANLAYIŞI
|
Sanat toplum içindir
|
Sanat sanat içindir
|
3.Bu dönemde siyasi baskılar artmış sanatçılar aşırı baskılar yüzünden siyasi ve toplumsal sorunlardan uzaklaşmışlardır.
2. metin SERVET-İ FÜNUN topluluğunun yeşil Yurt Özlemi
1.Siyasi irade aşırı baskı uygulayınca bu dönem sanatçıları karamsarlığa kapılmışlar bu yüzden eserlerde bu temalar daha ağır basmış.
2.evet , Yeşil Yurt özleminde dönemin siyasi baskılarının önemli bir etkisi vardır.
3. Yeşil Yurt hayalini kurdukları bir hayat tarzının ve ülkenin sembolüdür.
YORUMLAMA GÜNCELLEME
1.Siyasi baskılar, Tanzimat sanatçılarının sürgüne gitmeleri onları dış dünyadan koparmıştır.
2. Her devrin kendine özgü bir sanat anlayışı var. Zamanın getirdiği çeşitli sorunlar ve olumsuzluklar onları bireysel temalara ve estetik zevke yönlendirmiştir. Buna bir noktada mecbur kalmışlardır. O yüzden değerlendirmeyi buna göre yapmak daha doğru olur.
3. SERVET- FÜNUN EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ:
1) “Sanat için sanat” ilkesine beğlıdırlar.
2) Cümlenin dize ya da beyitte tamamlanması kuralını yıkmışlar ve cümleyi özgürlüğüne kavuşturmuşlardır. Beyitin cümle üzerindeki egemenliğine son verirler. Cümle istediği yerde bitebilir.
3) Servet-i Fünuncular aruz ölçüsünü kullanırlar. Ancak aruzun dizeler üzerindeki egemenliğini de yıkarak, bir şiirde birden çok kalıba yer vermişlerdir.
4) Onlar “her şey şiirin konusu olabilir” görüşünü benimsemişler; fakat dönemin siyasal baskıları nedeniyle aşk, doğa, aile hayatı ve gündelik yaşamın basit konularına eğilmişlerdir.
5) Şiirde ilk defa bu dönemde konu bütünlüğü sağlanmıştır.
6) “Sanatkârâne üslup” ve yeni bir “vokabüler” (sözvarlığı) yaratma kaygısıyla oldukça ağır bir dil kullanmışlardır.
7) “Kafiye kulak içindir” görüşünü benimserler.
8) Şiirde üç değişik biçim kullanmışlardır.
a) Batı’dan aldıkları “sone” ve “terza-rima”
b) Divan edebiyatından alıp, türlü değişikliklerle kullandıkları müstezat (serbest müstezat)
c) Bütünüyle kendi yarattıkları biçimler
9) Şiirde olduğu gibi romanda da (devrin siyasal baskıları nedeniyle) sosyal konulardan uzak dururlar.
10) Romanda, romantizmin kimi izleri bulunmakla birlikte genel olarak realizme bağlıdırlar.
11) Romanda da dil ağır, üslup sanatkârânedir.
12) Roman tekniği sağlamdır.
13) Yazarlar daha çok yaşadıkları ortamı anlatma yoluna gittikleri için konular, İstanbul’un çeşitli kesimlerinden alınmalıdır.
14) Betimlemeler gözleme dayalıdır ve nesneldir.
15) Bu dönem sanatçıları, devrin siyasal baskıları nedeniyle gazetecilik, tiyatro gibi alanlara pek fazla eğilmemişlerdir.
4. Servbet-i fünunn edebiaytı dilin ağırlaşması , eserlerde süslü ve sanatlı bir dil kullanmaları ve bireysel temaları işlemeleri yönüyle divan edebiyatına benzemektedir.
DEĞERLENDİRME
1. Edebiyat-ı cedide sanatçıları…Batı edebiyatını örnek almışlardır.
. Eski- yeni kavgası Tanzimat edebiyatında başlamış… Servet- Fünun……edebiyatında da devam etmiştir.
2. Y, Y,D
3. ESTETİK ZEVK………………………..> SERVET- FÜNUN EDEBİYATI
TOPLUMSAL FAYDA……………........>TANZİMAT EDEBİYATI
4 C.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder